Min bloggliste

onsdag 13. juni 2012




PEIS!

God morgen kjære lesere, her har vi vært oppe en stund. Så no er det litt blogging så er det ut på tur, så blir det stepdance i kveld.Jeg er instruktør på treningssenteret i Ølen, kjenner det skal bli herlig å svette litt etter masse god mat i syden. Jeg pleier å ha zumba også, men nå har de kuttet litt ned på timeplanen. Vi har faktisk kjørt på det meste 5 zumbatimer i uken, kjempekjekt at det er så mangen som liker det. Stepdance har faktisk slått ganske bra ann det også.  Kjekt at det er mangen treningsglade sjeler på en liten plass.
Vist jeg får tid senere så tenkte jeg meg en tur til Ølen møbler å kikke litt, både på spisestue møbler og sofa til stuen. De har så masse fint på den butikken, skal jeg se om jeg kanskje får tatt noen bilder til dere. 

I stua har vi valgt en litt mer moderne peis med rettere linjer for å bryte av litt. Vi skulle først ha en hjørnepeis for det passer egentlig best i stuen vår, men det var ikke så mangen alternativer uten at den tok så mye plass i stuen så da droppet vi det og tok den på en rett vegg i stedet.


Peisinnsatsen vi har velgt kommer fra produsenten Stovax og heter riva 2, Tallet betyr størrelsen på innsatsen, det går fra 1-3. Vi har kjøpt den på
bygnes bygg i haugesund. Der fikk vi kjempegod hjelp, de hadde mye kunnskap på dette området.
Peisinnsatsen er lik den som er på bilde under, men vi skal gjøre en litt ann vri på det. Den hvite veggen som den er bygd inn i skal gå helt til taket hos oss, og peisinnsatsen skal stå mye høgere på veggen og vi skal lage til en vednisje under. Jeg er veldig spent på dette prosjektet. Ole Eirik har fått bestemt det meste når det gjelder peisen, men jeg stoler på han. Det er litt skummelt å bygge hus også, man vet ikke alltid resultatet av hva man velger, men det er jo spennende og man får jo mye erfaring.



Nedenfor ser dere bilde av peisen når den går helt til taket, men her er den innflist. Vi var inne på tanken, men jeg  tror vi tar den hvit i første omgang. Vist jeg skal flise den så blir det i en lys farge slik at den ikke blir så dominerende i stua.

Peisinnsatsen vi har velgt er stor og gir mye varme, det spørs om det er nødvendig når vi bygger nytt hus, for det holder jo ganske godt på varmen fra før. Men en peis er jo som et møbel i en stue og for oss så var det naturlig å velge noe som vi likte godt utseendemessig samtidig som vi la mye vekt på at den var lett å fyre i. Det som er greit med denne peisinnsatsen er at du kan kosefyre i den med å stille inn trekken, det er lurt på tenke på hvertfall når en bygger nytt hus, det er jo kjekt å få brukt den inniblandt. Det er ingenting som er så koslig som fyr i peisen. Nå kan vinteren bare komme. 


-Linda-

Ingen kommentarer: