Min bloggliste

tirsdag 6. november 2012






TIPS TIL FARGER I HJEMMET


Er du i gang med husbygging? tenker du på å pusse opp eller kanskje holder du på?
Det er ikke alltid like lett å velge ut farger når man står der med hundre forskjellige 
 fargekart i 
hånden, mangen farger ser like ut på kartet, og kanskje tilslutt blir man så
lei at man bare tar noe i håp om at det blir som man har tenkt.
Her er noen av mine tips



Kalkgrå, en nydelig farge som er en blanding av brunt og beige. 
Litt mørkere enn den vi har i stuen. Vist noen lurer så har vi en som heter 
Kalk, stuen vår kan dere se her
vist dere ønsker det. Den kan jeg også anbefale videre, vi
er kjempefornøyd.



Begge disse fargene er helt nydelige, et lite tips er å velge en "skitten farge" blanding av både
grått og beige om man ikke ønsker rødskjær i fargen. Selvfølgelig er
lyset med på å bestemme den biten der, men som jeg har erfart er det lurest å
velge en blandingfarge, rein grå kan ofte skinne litt i lilla, og rein brun kan ofte skinne i rødt.
Men som sagt, lyset bestemmer mye.

Har man en stor stue med mye lys inn 
så kan man uten tvil velge marrakesh uten at den blir for mørk. Litt mørk er den,
men helt nydelig til lyst interiør som fek hvitt og sandfarget, også mørke farger.
Jeg har en vennine som holder på å bygge seg hus, hun har valgt marrakesh i stuen, 
de har god høyde under taket og masse lys inn, og det ble helt nydelig. Så lunt og godt.

Muskatnøtt, litt mørkere enn marrakesh, men så lun å fin. Kanskje på soverommet?
Er det noe jeg angrer på så er det at jeg har valgt en så lys farge 
på soverommet (teblomst) som uten tvil var et hastevalg der jeg ikke klarte å bestemme meg.
Jeg har lurt på å male om igjen, og da hadde det uten tvil blitt
muskatnøtt. Syns det virker så behagelig å ha det mørkere på soverommet, og 
i tillegg så er den nydelig til hvitt.
Fargen på peisen under er muskatnøtt.



Sober, nydelig farge, litt kaldere enn de andre jeg har nevnt.
Man må ikke være redd for å mikse kalde og varme farger.
Våg å blande, det er bare fint.


Ønsker man en lys farge, men samtidig ikke helt hvitt. Man ønsker kanskje
det lyse preget, men at lister og små detaljer skal vises, da kan teblomst være et fint valg,
den har vi på soverommet som jeg nevnte tidligere, selv om 
jeg ikke er fornøyd med å ha den der inne, så kan jeg varmt
anbefale den videre. Det er en lys varm grå farge. Litt lysere enn den vi har i stuen.
Den kommer ikke så godt fram på bildene på bloggen.




Etter husbygging eller oppussing får man med seg masse erfaringer.
En erfaring jeg vil dele med dere er å prøvemale på en litt stor plate før man legger mye
arbeid ned i maling. Ta den med inn på det rommet der du skal male og se den i dagslys. Jeg har selv gjort det, og noen av fargene jeg testet ut fikk
jeg faktisk noen aha opplevelser med, de ble ikke som jeg hadde tenkt.


Det ble mye tekst her nå,så nå skal jeg gi meg.
Akkurat nå sitter jeg ute i havet. Jeg er komt ut på
jobb igjen,så ikke verst at jeg fikk tid til et blogginnlegg mellom all jobbingen.

Ha det fint så lenge, må dere sove godt.
Nå hopper jeg til køys.



-Linda-










5 kommentarer:

Brunt sukker sa...

HEI LINDA :)
WAW FOR EIN HEIM!
JEG LA MEG TIL SOM FØLLER OG GLEDERE MEG TIL Å SE MER:)
KLEM FRA ELI:)

Unknown sa...

Eg har marrakesh i loftståvo.. Nydelig farge:)

Anonym sa...

Hei. Den fargen i stuen. Den med muskatnøtt på peisen, var det kalk? Skal male stuen og er usikker på fargevalg

Fridas lille hjem sa...

Hei, den fargen som er til venstre på bilde heter sand,men vist du lurer på hvordan kalk ser ut kan du gå inn på fek gå inn på denne linken, jeg har kalk i stua og på kjøkkenet :) Lykke til med valget, vi er veldig fornøyd med kalk, ikke lett å velge farger!

http://fridaslillehjem.blogspot.no/search/label/Kj%C3%B8kken

Eva Helen sa...

Heisan . Takk for ett flott innlegg og ikke minst blogg . Jeg driver å pusser opp huset jeg har kjøpt og lurer på disse to "brun"fargene du har omtalt i innlegget her. Passer de fargene til egghvit og bomull ? Fra Eva